„Peter Lim nie może ani pozostać na starym stadionie, ani podpisać umowy urbanistycznej dotyczącej nowego stadionu”

  • Marea Valencianista apeluje do walenckich polityków o więcej powagi, a mniej wyborczego szumu w kwestii umowy urbanistycznej z Peterem Limem.

Miguel Zorío, były wiceprezydent Valencii CF, chciał odnieść się do różnych wypowiedzi niektórych liderów politycznych Rady Miasta Walencji w związku z umową urbanistyczną dotyczącą nowego i starego Mestalla: Ważne jest, aby nasi radni, zarówno z rządu, jak i opozycji, przestrzegali swoich obowiązków wynikających z obowiązującego prawa i nie próbowali zbijać kapitału wyborczego na problemie, za który jedyną odpowiedzialną osobą jest Peter Lim. Radni nie są sędziami, którzy decydują o tym, czy podoba im się to, co mówi prawo dotyczące kontraktów państwowych. Radni powinni zwrócić uwagę na opinie już wydane przez służby prawne Rady Miasta i Generalitat, które były druzgocące: naruszenia klubu Petera Lima są niezwykle poważne, dlatego ATE zostało unieważnione i dlatego prawo uniemożliwia podpisanie nowej umowy. Radni są również odpowiedzialni swoim osobistym majątkiem za swoje głosy, zgodnie z lokalnym prawem, a jeśli głosują wiedząc, że ich głos jest nieuczciwy (a wszyscy mają takie doniesienia), ich głos staje się prekaryzacją. Ratusz jest odpowiedzialny za zapewnienie, że miejsce takie jak stara Mestalla, która mieści 45 lub 50 tysięcy widzów w każdą niedzielę, spełnia minimalne środki bezpieczeństwa, że prawomocne wyroki Sądu Najwyższego są egzekwowane i że stadion ma licencję na działalność, której potrzebuje nawet wiejski bar, a jeśli wszystko to nie jest przestrzegane i pewnego dnia dojdzie do hańby, więcej niż jedna osoba będzie tego żałować. Kiedy więc słyszę, że możemy kontynuować przebudowę starego stadionu, że możemy zburzyć szkielet nowego stadionu, lub że naruszenia Petera Lima to drobnostka i że politycy spotykają się potajemnie i bez stenografów z deweloperami, którzy złamali prawo, aby uzgodnić nową umowę urbanistyczną, która pozwoli Peterowi Limowi zarobić, mogę im tylko przypomnieć, że będą musieli przestrzegać prawa, a powody są równie ważne, jak liczne:

  • Prawnicy Generalitat już wyraźnie stwierdzili, w autorytatywnej opinii, poważne naruszenia ATE przez Petera Lima. Nie można teraz powiedzieć, że są to jedynie sugestie.
  • Rada Miejska Walencji wydała również raport prawny szczegółowo opisujący naruszenia Petera Lima w umowie urbanistycznej dotyczącej nowego stadionu.
  • Prawnik Rady Miejskiej sporządził również opinię w tej samej sprawie dla poprzedniej ekipy rządowej.
  • Artykuł 71 ustawy o umowach państwowych jest jasny: zabrania on Valencii CF Petera Lima podpisywania NOWEJ umowy urbanistycznej z Radą Miasta Walencji, a także żądania odpowiedniego odszkodowania i gwarancji.
  • Jedynym PRAWNYM rozwiązaniem obecnej sytuacji jest egzekucja zależna i przetarg publiczny w celu zmiany dewelopera.
  • Stary stadion ma prawomocny wyrok Sądu Najwyższego, który zobowiązuje Radę Miasta Walencji do wyburzenia lub anulowania całej trybuny Mestalla.
  • Stary stadion nie posiada licencji na prowadzenie działalności (odpowiedzialność Rady Miasta), jego stan jest bardzo zły, chociażby dach amfiteatru pilnej inspekcji, aby uniknąć ewentualnego zagrożenia życia, które jest jak najbardziej realne. Amadeo Salvo próbował namalować herb klubu na dachu amfiteatru i został poinformowany przez zakontraktowaną firmę, że postawienie stopy na dachu jest zbyt niebezpieczne.
  • Valencia CF nie może pozostać na starym stadionie: w swoim bilansie ma 180 milionów inwestycji w nowy stadion i jeśli zniknie on jako aktywa firmy, klub automatycznie zbankrutuje.
  • Rada Miasta Walencji nie może sobie pozwolić na wyburzenie nowego stadionu: musiałaby wypłacić milionowe odszkodowania dawnym właścicielom gruntu, sąsiadom i samemu klubowi.
  • Przy podpisywaniu tej umowy należałoby przeanalizować pod kątem prawnym ewentualne niezgodności między radnymi i doradcami Rady Miejskiej, którzy uczestniczyli w głosowaniu za sprzedażą Peterowi Limowi lub tymi, którzy należą do firmy kierującej procesem sprzedaży.

Miguel Zorío przypomina, że w numerze 91 BOP opublikowano rażące nieprzestrzeganie przez Petera Lima warunków i terminów określonych w ATE, wraz z zajęciem udzielonych gwarancji. Rada Miejska Walencji (nie grupa polityczna) zażądała unieważnienia Strategicznego Działania Terytorialnego (ATE) nowego Mestalla po wielokrotnym naruszeniu przez Petera Lima terminów administracyjnych określonych w umowie o rozwoju miejskim. Z drugiej strony, departament prawny Generalitat, którym kierował radny z obecnego zespołu rządowego, stwierdził już, że Consell powinien rozwiązać umowę ATE z powodu poważnych naruszeń ze strony dewelopera, i jest to opinia prawna wydana przez ekspertów w dziedzinie prawa administracyjnego. Od tego momentu prawo umów państwowych jest jasne i jednoznaczne.

Miguel Zorío przypomina, że „artykuł 71 LCSP zawiera katalog zakazów, na mocy których firmy takie jak SAD Petera Lima nie mogą ponownie zawierać umów z podmiotami przewidzianymi w artykule 3 LCSP, czyli tymi, które są uważane za część sektora publicznego, w tym z Radą Miasta Walencji. Jeśli zakaz ten zostanie złamany, popełnione zostanie bardzo wyraźne przestępstwo. W szczególności prawo zabrania podpisania nowej umowy urbanistycznej, gdy firma (Valencia CF Petera Lima) ponosi ryzyko w którejkolwiek z okoliczności wymienionych poniżej:

  • Brak sformalizowania zamówienia udzielonego na jego rzecz w terminach wskazanych w art. 153 LCSP, z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Peter Lim nie dotrzymał terminów. Tak twierdzą prawnicy Generalitat i Rady Miasta Walencji.
  • Naruszenie w wyniku oszustwa, winy lub zaniedbania istotnych klauzul umowy lub specjalnych warunków wykonania, gdy naruszenie zostało uznane za poważne naruszenie specyfikacji lub umowy. Peter Lim nie wywiązał się z umowy ATE. Jest to również określone przez dwa wyżej wymienione organy prawne.
  • Wybrany oferent jest zobowiązany do przestrzegania terminu realizacji zamówienia oraz terminów częściowych wyznaczonych przez administrację. Jeśli po upływie któregokolwiek z wyżej wymienionych terminów wykonawca nie wywiązuje się z umowy z przyczyn leżących po jego stronie, administracja może zdecydować o rozwiązaniu umowy lub nałożeniu kar finansowych. Zostało to ustanowione w artykule 113.4 TRLCAP: „gdy umowa zostaje rozwiązana z powodu zawinionego naruszenia przez wykonawcę, gwarancja przepada, a wykonawca musi również zrekompensować administracji wszelkie wyrządzone szkody przekraczające kwotę gwarancji”. Peter Lim musi zrekompensować straty wszystkim mieszkańcom Walencji, zgodnie z opinią prawną Rady Miasta Walencji.

Krótko mówiąc, według Miguel Zorío z Marea Valencianista, „Peter Lim nie może ani pozostać na starym stadionie, ani podpisać nowej umowy urbanistycznej dotyczącej nowego stadionu„. W związku z tym jedynym możliwym i realnym rozwiązaniem tego problemu jest sprzedać klubu przez Singapurczyka.